Kovisioon (juhtumi analüüs) on professionaalse arengu protsess, tõhus vahend organisatsioonis koostöö arendamiseks ja tugevdamiseks. Kovisioon on süsteemne ja järjepidev juhitud kohtumine samas valdkonnas töötavate spetsialistide vahel (juhid, õpetajad, klienditeenindajad, rehabilitatsioonimeeskonnad, sotsiaaltöötajad jne.), et arutleda oma valdkonna ja tööga seotud probleemide üle ja leida üheskoos lahendusi. Kovisioon ei ole lihtsalt tööprobleemide rääkimine oma töökaaslastele. Kovisioonil on kindel struktuur, reeglid ja ülesehitus ning protsessi juhivad kovisiooni väljaõppe saanud läbiviijad.
Kovisioon (juhtumi analüüs) annab meeskonnale võimaluse koos õppida, suunab töötajaid toetama üksteist ja vajadusel abi küsima ning õpetab nägema situatsioonide uusi vaatenurki.
Igapäevaselt on oluline rääkimine, aktiivne kuulamine ja kogemuste vahetamine, mistõttu on oluline, et töötajatel oleks kovisioon kättesaadav ja see võiks olla tööprotsessi loomulik osa, et säiliks töörõõm ja soov oma tööle täielikult pühenduda, vältida läbipõlemist.
Kovisoonis osalemine mõjub igale osalejale isiklikult, kui ka soodustab konstruktiivset koostööd asutusesiseselt. Soodustab usalduse tekkimist grupi liikmete vahel ja võimalust süveneda teemadesse süvitsi, anda tagasisidet ning areneda professionaalselt.
Kasutatakse:
Elualadel, kus töö on intensiivne, kõrge vastutuse ja nõudlikkuse määraga, kus töö sisuks on suhtlemine ja suhete loomine klientide, alluvate või koostööpartneritega.
- sotsiaalvaldkondades - kogemuste vahetamine sama tasandi töötajatel, reflekteerimine
- suurettevõtetes - uute töötajate toetamine, kogenud töötajate motivatsiooni hoidmine, uute süsteemide juurutamisel (toetav jõud),
- juhtimises - edukas töövahend kogemustest õppimisel, keerukamate juhtimisülesannete toimetulekul, uute väljakutsete ületamisel
Millega arvestada kovisiooni käivitamisel organisatsioonis?
Kovisioon sobib ettevõtetele, kus organisatsiooni kultuuris peegeldub inimeste vaheline usaldus, koostöö, pideva enesearengu väärtustamine ja uute oskuste arendamine. Kovisiooni juurutamist toetab:
- Kui on ettevõttel ühine unistus - kõik soovivad sellesse panustada
- Töötajad on eetilised ja professionaalsed, et hoolivad tõeliselt oma klientide heaolust ning näevad, et üheskoos kolleegidega on võimalik unistust teostada.
- Arusaam, et kolleegidega võistlemine kahjustab klientide heaolu. Üksteiselt õppimine võimaldab pakkuda klientidele parimat kvaliteeti ja lahendusi.
Organisatsioonis kus on konkurentsil põhinev kultuur, kus on oluline olla "täht" ja teistest parem. Kui valdavaks on individuaalne üksteisega võistlemine, siis on töökaaslastel keeruline küsida teistelt abi, tunnistada vigu ja kaaslastele tuge pakkuda. See mõtteviis ei sobi kovisiooni ideoloogiaga kokku.
Kui inimeste vahel puudub usaldus, siis ei soovita olla koos grupis, kus tuleb üksteisega suhelda. Samas ega usaldus ka ei teki kui üksteist ignoreerida.
Hakkaks õige pihta - mida ja kuidas?
6 sammu kovisoonisüsteemi loomiseks organisatsioonis
I samm - protsessi ettevalmistamine - eeltöö osalejatega (ettevõtte ootused, soovid, ajakava, gruppide valik, koht, toitlustus); kovisoonigruppide töö toimub grupijuhi juhendamisel
II samm - formaadi ja mudeli õppimine - võimalike ettevõtte grupijuhtide koolitus
III samm - praktika gruppides - ettevõtte kovisooni juhendajatega, grupid kasutavad metoodikat
IV samm - protsessi ühine ülevaatamine suures grupis, kokkuvõtete tegemine, uued kokkulepped.
Lühema ajalistel kovisiooni grupidel ettevõtetes on kindel fookus ja kindel ajaperiood või on mingi kindel põhjus ja eesmärk miks kovisiooni korraldatakse. Kokkusaamistel on piiratud aeg, et liikmed keskenduksid vaid konkreetsele juhtumile.
Kovisiooni grupi kokkusaamised võivad kesta 1–2 aastat (n.n. juhtide, coachide kovisioonid).
Kovisiooni eesmärgid ja kasutusvõimalused:
- uue tööga seotud oskuste omandamine/ ettevõtte uued töötajad
- töökvaliteedi kindlustamine/ muutused ettevõtte töö protsessides
- nõupidamine kolleegidega tööga seotud probleemides/ juhtide kovisioonid/ spetsialistide kovisioonid;
- julgustada töötajaid peegeldama kindlat situatsiooni/ probleemid kollektiivis, töö protsessis jms
- juhtumitele lahenduse leidmine/ võimaluste otsimine
- teiste grupiliikmete toetus tööd puudutavatel teemadel/ juhtide kogemusklubid, spetsialistide kogemusklubid
- koostöö arendamine/ parandamine ja kaastöötajate tundmaõppimine.
Kovisiooni mõju organisatsioonidele:
- efektiivne tööriist töö kvaliteedi tagamiseks, toob välja asutusesisesed teadmised ja oskused;
- grupi toetus töötajatele/ töös tuleb sageli vastu võtta keerulisi otsuseid;
- enesereflektsioon ja võimalus näha oma töö ja otsuste mõju kolleegide pilgu läbi;
- grupi liikmed mõistavad oma teadmiste ulatust ja valdkondi, milles peavad end täiendama;
- arendab töötajate oskuseid – paraneb suhtlemisoskus, kuulamisoskus, probleemide lahendamise oskus;
- töörahulolu ja motivatsiooni kasv, kolleegide ja ka üksuste vaheline koostöö paraneb;
- leitakse lahendusi, mida saab kasutada reaalselt juhtumite lahendamiseks.